Saturday, January 31, 2015

Sometimes we maintain silence to protect a beautiful relation,
but we forget that . . .
. . too much silence creates distance in every beautiful relation.
Before we know, we have to start from the beginning. Or make the ending.

****************************************************************************************************

"A moment of patience in a moment of anger saves a moment of regret."
I learn the effectiveness of this quote. Though, it hurts me. It hurts me very much.
No one will understand, no one will know. One will see me cry.
But one who learnt, will know that it is the tears from defeated anger. I bring down my anger and pull out my patience so I won't have to regret every moment of speaking.
Let me regret the moment of silence as it will never be misquote.

Sunday, January 25, 2015

Had an evening drink with mom~
She's been busy lately so we rarely had this kind of talk~ like telling her about college and she will talk about her students~ kinda like lecturer-student session XD
I tell her what student always think and do, then my mom tell me about lecturer's expectation.
So yeah~ I was asked by my lecturer, "Why are you taking this course ?"
I was being honest. Like seriously. "I don't even know."
And everybody were giggled. And I have a very long answer but it requires an effort. But I tell my mom what I exactly want.
"I'm taking a course that I know I can do it and I can be on top while doing what I want. I want to enjoy my life."
If you know me, I was a bookworm. It is all about library, books and study. All about As. I wasn't the best student but used to be on top. I don't remember when did I realize that life is not just about striving all As.
Life is not all about being best student.
Life is content.
Life nowadays isn't like yesterday. Or days before. Everything has changed. Even PMR has no longer exist.
Some people used to call me stupid for choosing this course. Well, I'm not going to be a slave for books. Studying something that makes me depressed and not enjoying my life. I wanna do something--- like everything!
I can do fashion, backpacking, business, counselling and everything while keeping myself at top! I'm not saying English is easy and I'm not saying I'm a master in English writing.
I'm nothing compared to my friends. They are better than me. My cousins are better than me so I have to strive harder. Not many knows that my 4 flat is nothing to my family.
Let see . . . I live only once. I'm not rich bastard who can spend money for vacation. I have spent my school's life with books. So why not ? Explore the society and practicing my knowledge ?
When I get all offers to study abroad, I know I'm doing great. My family should know that. But I choose to live my life. Being moderate, gaji sikit, but it's okay~ I just wanna see the world that some people try to protect.
Mom: If you asked me why am I choosing Nursing, I just gonna say no one in my kin take Nursing. And you're continuing our family's legacy.
Hahaha~ but that isn't my intention~
Not many knows what happened in my life. So do I. I won't bother anyone's life as much as I want for my life. Privacy does matter. It's okay for you to know that I'm not okay, I'm happy or I'm sad. But I just wanna say . . . not everybody are leading a normal life. I'm taking a route which might have a turn back but I will never return the same.
Hopefully I'll be a teacher with stories to tell~ the more experience I gained, the more content I felt.
Because my life is nothing better and nothing worser than others.
***************************************************************************************************************

Haiiiii mambang study! Mambang grammar! Mambang microteaching! Mambang segala mambang~~~~berdampinglah denganku wahai si mambang!
.....sekali mambang betul datang, bersepah lari pacman emoticon

Friday, January 23, 2015

Don't expect for happy relationship when you leave your partner during hard times.
Relationship isn't about staying together in happiness but also, holding hands during hard times.
You wished for a happy relationship but you're not helping your partner to be happy. You complained without knowing his/her problem. You forgot that things does not come easier. Happiness doesn't come like a magic. Life is not a fairy tale. Wake up !
Stop taking advantage on someone who really likes you... Other people are struggling to have him/her but you, idiot, are taking advantages on your partner...
Drama is a slice of life. Some drama features are experienced by certain people... just because we never taste the experience, we assumed the non-existence of such situation.
Weaklings, don't give anyone a chance to toying our heart. We're not toys. We're human.

Wednesday, January 21, 2015

"Penonton WWE takkan faham macam mana rasanya kena belasah dengan John Cena, The Rock, Undertaker . . . kerana mereka hanya mampu melihat sahaja. Mereka tak boleh masuk campur.
Atau mungkin sahaja mereka boleh, tetapi mereka tidak berani.
Atau mereka lebih takutkan peraturan daripada keganasan.
Atau keganasan itu sebuah hiburan."
Macam itulah kita. Apabila kita ditimpa masalah, ingatlah golongan penonton ni.
Ada yang akan mendengar dan memberi sokongan. Itu dah cukup baik dah.
Ada yang akan mendengar tanpa rasa apa-apa.
Ada yang buat-buat dengar.
Dan ada yang merasakan kau memang layak ditimpa musibah.
Terima kasih untuk setiap respon yang diberi.
Tak minta simpati, cuma minta untuk difahami sahaja.

Sunday, January 18, 2015

Intelligence does not defined through pointer.
Good pointer means you're good in tackling the exam paper.
Intelligence is defined through someone's ability to act accordingly, either through their beliefs or through their obedience in following rules.
The world has its order and people who follow it accordingly can be intelligent. But people who make a difference accordingly and accepted by society will be defined as genius.
Do we have Einstein, Karl Max, Tesla, al-Khawarizmi, Ford and you-just-named-it if they choose to follow the norm ?

Wednesday, January 14, 2015

Tudung tu material.
Yang penting, niat.
Tapi, nak buat macam mana kan ? Masa suka, kita lupa halal haram.
Atau kita tolak tepi je sebab kita tahu peluang bukan selalu datang. 
Sebab tu jihad paling besar selepas perang ialah jihad melawan nafsu.
Ramai sangka mereka juara kerana mereka lupa keberadaan mereka.

Sunday, January 11, 2015

Kita semua habiskan separuh hidup kita untuk menjadi orang lain.

Kita lupa Allah ciptakan setiap manusia dengan keistimewaan sendiri :)

Mungkin dia hebat dalam isu politik dunia, tetapi kamu lebih faham konflik dalaman negara.

Mungkin dia hebat dalam Matematik, tetapi kamu lebih arif dalam Bahasa.

Bak kata senior akaun; "Tak mampu eden nak mentelaah teori ni"

Kata ku pula; "Tak mampu saya nak mengira kredit debit ni semua"


--*----*---*----*----*----*----*---

A: Why did you quit Syariah ?

B: Because I was afraid I cannot memorise Arbain Nawawiyyah, Syarah Aqidah Ahlul Sunnah wal Jamaah and Manhaj Imam Syafie...

A: Did your lecturer ask you to read or to memorise ?

B: Err...read.

A: He asked you to read so you can understand. How can you memorise if you don't understand ? You will remember alphabets, paragraphs, words but you are unable to understand the message. 

Thursday, January 1, 2015

Golongan yang ditimpa musibah dan....

Assalammualaikum

Dah lama Tasya tak menulis. So, hari ni Tasya nak share tazkirah Ustaz Fakhrul masa tahlil tadi.

Ustaz ambil masa 5 minit untuk berkongsi pengalaman dia semasa pulang ke Kelantan baru-baru ni. Macam yang kita tahu, negeri-negeri Timur sedang berdepan dengan banjir besar yang agak dahsyat, ala-ala tsunami kecil gitu. Satu sebab ekuinoks bumi-----bulan-----ehgerd, back to our topic!

So, kat sini, Ustaz merumuskan sesuatu berdasarkan pemerhatian dan ilmu yang dia ada.

Terdapat 4 golongan yang kita dapat saksikan semasa ditimpa musibah.

1. Orang yang ditimpa musibah dan dia mengeluh
- ni common la. Kadang-kadang aku pun mengeluh. Bukan apa . . . kadangkala kita jadi terlampau penat dan lemah. Tapi sebab itu orang yang beriman akan berdoa memohon kekuatan daripada Ilahi. Tapi kita ni ? Post kat FB, Twitter. Macam dorang boleh tolong kita pulak. Kadangkala mereka tahu mereka sedang diuji tetapi tanpa sedar, kata-kata mereka seolah-olah mengeluh dan menyalahkan takdir Ilahi. 
"Nak buat macam mana. Allah nak bagi. Redha je laa." Hmm....

2. Orang yang ditimpa musibah dan dia tak rasa apa-apa
- Ni best~ apa yang ustaz cerita sama je la macam yang dikhabarkan dalam berita. Oh well, nama pun musibah jadi mestilah ramai orang yang terdesak untuk cari makanan, alas perut dan sebagainya. Nak dijadikan cerita, adalah jiran ustaz ni, seorang peniaga Cina, dirompak masa banjir melanda. Yang bestnya, perompak tu ambik sekali barangan elektrik. Aku pun taktau kat mana dia nak hidupkan benda tu. Aneh.
Masa ustaz dan jiran tetangga jumpa dia, ini yang dia cakap, "Tidak mengapalah. Mereka lebih memerlukan." SubhanAllah... kadangkala akhlak orang kafir lebih indah daripada akhlak orang Islam. Semoga Allah membuka pintu hidayah untuknya...
Lagi satu, cerita yang dengar melalui Whatsapp dan akhirnya dengar sendiri daripada ustaz. Kenaikan harga barang yang melampau.
Bayangkan, satu liter botol berisi petrol----- tau kan harga petrol berapa seliter ? RM2.60 kan ? Tapi peniaga menjual 1 liter botol berisi petrol dengan harga RM10 !
Roti Gardenia dijual dengan harga RM6 dan ayam dijual dengan harga RM30!

Okay, okay, aku tau korang kena survive. Duit tu penting zaman sekarang dan bekalan pun berkurangan. Tapi tak bermakna naik harga sampai camtu sekali. Sifat ihsan pun dah hanyut sekali eh ?
Jadi, inilah dia contoh orang yang ditimpa musibah tapi dia tak rasa apa pun. Dia tak rasa musibah tu hadir untuk mengajar dia. Dia masih dengan perangai mencuri, merompak seolah-olah dia akan terbias daripada musibah tu! Itulah maksud untuk golongan kedua...

3. Orang yang ditimpa musibah dan dia insaf sebelum kembali kepada perlakuan asal.
- Maksudnya, masa kena musibah, dia kerap solat, kerap berzikir, berselawat . . . tetapi apabila dia dah terlepas daripada musibah, dia terus tinggal solat, lupa zikir . . . (Tang ni pun macam kena dengan batang hidung sendiri)
Ramai je manusia macam ni. Masa abah kemalangan hari tu, lima hari aku menangis, mohon pertolongan Allah dan sebagainya. Bila abah dah stabil, aku mula ambil ringan.... Astagfirullah. Kadang-kadang aku pun taktau perbuatan ni munafik ke fasik. Terasa macam berpura-pura dengan Allah SWT...
Semoga kita semua tetap hatinya dalam agama-Nya.

4. Orang yang ditimpa musibah dan dia terus insaf.
- Golongan ni bagus. Dia insaf dan terus insaf. Dia tahu ujian ni datang daripada Allah dan pasti ada terselit kebaikan atau peringatan di dalamnya.
Ustaz ada cerita. Rumah jiran ustaz ni habis kena hanyut. Dinding, tingkap, pintu, peti sejuk semua habis! Tinggal tapak rumah je! Ustaz yang jenguk jiran ustaz ni dah mengalir air mata mengenangkan nasib yang menimpa jiran dia tetapi jiran dia masih mampu senyum.
"Kenapa ustaz menangis ?" tanya jiran ustaz. "Semuanya yang terjadi ni atas izin Allah. Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali."

Masa ni lah ustaz petik ayat 156, Surah al-Baqarah...


2:156

(Yaitu) orang-orang yang apabila menimpa kepada mereka suatu musibah, mereka berkata: Sesungguhnya kita ini dari Allah, dan sesungguhnya kepadaNya­lah kita semua akan kembali.

Alhamdulillah, keadaan di Kelantan sudah stabil. Sekarang ni Pahang, Perak dan Terengganu pulak terjejas.

Semoga mereka tabah menghadapi ujian Ilahi. 

Seperti kata abah, lagi perit ujian yang Allah beri, lagi banyakkan ibadah kepada-Nya.

Bak kata sahabat, Allah rindu dengan doa kita :)