Tuesday, November 25, 2014

New Cosplans~!!

Okay!
So people have recognised me as Madam Red. With hijab~
And I made an appearance as Mary from Ib, once. But failed. So I need some courage to put it on again. Maybe I should learn how to make-up to be like a kid~
And I made an appearance as genderbend Hijikata Toushirou but too bad, it's failed. Badly/failed!

And not to mentioned my gothic dresses~ I really suits black <3 p="">
OH! ELSA! The Queen from Arendelle! Yes!
I made a Jubah like Coronation version and~~~~~~~will wear it on first day CF XDD
Wish me luck~!
People said it looks pretty weird but I hope it is not too ugly T^T

Btw, these are my plans according to my interest and my friend's suggestion.

So we start from group cosplan~


Umehito Nekozawa from Ouran High School Host Club











Probably will saving for this~ but it seems easy to sew it so I gonna try make it myself XDD




Meiko from Vocaloid Senbonzakura


Ah yes~~~ the red one~! 
Coz I can't afford to wear the geisha dress ^^;;
Probably will ask the tailor to enhance the skirt and buy a high heels to fit it~


Megurine Luka from Vocaloid Taiyou to Tsuki no Rondo


Vocaloid 2 Taiyou To Tsuki No Rondo Luka Megurine Costume

From the moment I saw this, I fell in love with the Luka's costume!
I've been looking for a female costume but in kind like-----this! YES, LIKE THIS! I guess the costume is made from velvet and I have to make my own blade~~~~ but sokay~~~ seems hard to find a tailor to make one that exactly like this!


And----- I wanna buy Megurine Luka's kimono for fun XDDDD
Or for next Bon Odori~? Or for any Japanese event~? Sometimes I am too lazy to cosplay or putting on heavy gothic dress but I don't like appear normal during event~~~ (=3=);

Vocaloid 2 Project DIVA F Cosplay Luka Dress Costume Kimono Bathrobe

Lovely, isn't it~?

I have my own Yukata but it looks failed.... so I don't wanna wear it~ lets start saving and of course, which one should I start first~? |D

Wednesday, November 5, 2014

Bogel dalam khalayak ramai sebagai hukuman baru!

Assalammualaikum ya ukhti, ya akhi~

Uish~ dah pandai dah kite aplikasikan bahasa arab dalam blog ni XD

Okay. Hari ni last day Tasya kena siapkan jubah Elsa coronation version. Tinggal jahit manik je ni. Ya Allah... payah kemain! Malam tadi tidur lambat semata-mata nak siapkan bulatan bawah ni je.

Sambil menjahit tu, Tasya buka radio IKIM. Masa tengah asyik menjahit tu, ada la berita tentang pencuri motor dibogelkan dalam khalayak ramai. Astagfirullah...

Dua orang DJ radio ni mula berbincang tentang perkara ini. Wajarkah seorang pencuri dihukum sedemikian rupa?
Kemudian mereka berkongsi balasan tweet seorang pendengar yang menyatakan di manakah hak kita sebagai orang awam? Apakah wajar untuk kita berlembut dengan pencuri yang memecah masuk dan membunuh tuan rumah?

Ada yang kata wajar sebab kita tak boleh berlembut dengan pencuri.

Ada yang kata hudud harus dijalankan.

Hudud. Satu isu yang aku menyampah nak cakap. Maaf ye, saya belajar Syariah jadi saya sokong hudud. Saya tak suka orang yang tak tahu pasal hudud tapi berlagak macam tahu.
Kalau sekarang ni pun korang suka suki jalankan hukuman ke atas seorang pencuri tanpa berlandaskan kanun keseksaan, tak mustahil apabila wujudnya sistem hukuman syariah kelak, korang akan potong tangan pencuri sesuka hati, korang rejam penzina sesuka hati, korang sebat pesalah sesuka hati, korang jalankan qisas sesuka hati, SEMUANYA TANPA MENGIKUT SYARAK.

Kalau sekarang ni pun rakyat menghadapi masalah untuk mengikut undang-undang perlembagaan, jangan terkejut kalau perlembagaan syariah gagal dilaksanakan kerana ketidakupayaan individu untuk menjadi individu yang berdisiplin.

"Ni undang-undang kafir! Buat apa ikut barat?!"

Kalau ada sekelumit kebaikan dalam sesuatu perkara, apa salahnya kita ikut? Macam ni la. Saya belajar syariah dan undang-undang Malaysia sebab saya nak tahu apakah ada ruang untuk Syariah menjadi Undang-Undang Perlembagaan seperti zaman Khalifah. Dan apa yang dikatakan oleh Sheikh Hamza Yusuf benar-benar menyengat kebiasan akal saya.

"Apply Syariah into your family institution. If you neglect Syariah in family institution then how will you implement Syariah in society? Fix ourselves before others."

Maksudnya, laksanakan syariah dalam institusi kekeluargaan dahulu. Kalau kita abaikan Syariah dalam institusi kekeluargaan, apakah kita pasti yang kita boleh laksanakan Syariah dalam masyarakat? Perbaiki diri kita dahulu.

Sheikh juga berpesan dengan surah al-Rad ayat 11

13:11

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.

Jadi, kembali kepada topik asal kita, wajarkah pencuri terbabit dihukum sedemikian rupa? Kata DJ Radio tu, yang buat camtu bukan orang masjid @ AJK Masjid tetapi orang awam @ penduduk kampung sendiri.
Korang bangga ea buat hukuman sendiri?

Kata aku, tak wajar.
Pencuri pun ada maruah kot.... Kalau dia berdendam, mampos korang. Motor yang hendak dicuri tu satu je. Jadi pemilik motor tu je la yang teraniaya. Tiba-tiba korang buat camtu kat dia. Buat dia macam orang takde maruah. Sekarang, dia yang teraniaya!
Tahukah korang bahawa antara golongan yang dimakbulkan doanya ialah doa orang teraniaya??

Ha. Istighar la banyak-banyak.

Mohon la dia berlembut hati untuk tak balas balik perbuatan korang. Again, macam mana nak laksanakan hudud kalau macam ni rupa masyarakat??

Paling tak boleh blah bila ada yang kata pencuri memecah masuk pastu bunuh orang. Awak~ itu kes lain. That's different case...
Ni cubaan mencuri. Dah la motor tak dapat, malu pulak dapat. Gila tak adil.

Kalau curi, rompak bunuh tu, layak la juga kene lanyak. Kau nak curi, curi je la. Rompak je la. Takyah membunuh. Bangang ke? Buat jenayah banyak-banyak pulak. Elok-elok kene penjara seumur hidup, langsung kena hukuman mandatori.

Wajar tak wajar, fikir kesan pada masa hadapan.

Tuesday, November 4, 2014

Ikhlas atau riya???

Bismillah...

Hari ini Tasya hendak berkongsi tentang ikhlas.

Okay. Mesti ada antara korang yang pernah mengalami situasi begini.
Korang nampak pengemis. Dari jauh korang dah sediakan duit RM1 untuk diberikan kepada si pengemis. Masa tu takde orang lalu. Dan dan sampai sejengkal daripada pengemis tu, ada orang lalu. Kalau dia lalu sekadar lalu tak apa. Ini siap jeling kat kita lagi! Kemudian korang dalam keadaan berbelah bahagi terus berlalu pergi dari situ. Nak patah balik dah ramai pulak lalu. Nampak sangat perangai undecided untuk kebaikan pulak nanti.

Okay. Ini kisah antara ikhlas dan riya'.

Niat asalnya korang kesian dengan si pengemis tu. Demi Allah, korang nak tolong dia. Tetapi korang takut perbuatan korang tu diperhatikan. Takut jadi riya'. Bila riya', layulah bunga amalan kita....

So kat sini, ustaz dalam rancangan Jalan Orang Mukmin (JOM) menyatakan bahawa Imam al-Ghazali menyuruh kita meneruskan perbuatan yang baik.

Ustaz ambil konsep latihan basikal. Mula-mula memang rasa kekok. Naik je jatuh. Kayuh je jatuh. Lama-lama, kita akan terbiasa dengan semua dugaan tu. Lama-lama kita mampu jadi pro dalam kayuhan basikal.

Sama la jugak dengan situasi di atas...

Mula-mula riya' tu akan menyerang kita. Hello, serangan hati ni kerja syaitan. Bukankah syaitan berjanji akan menyesatkan anak Adam? Sama la macam penulis ni. Bukan nak solat dulu. Sibuk nak menaip. Takut lupa. Pui!

Hati ni memang mudah terjangkit nak nak pulak baru nak melangkah ke arah kebaikan. Apabila kita berazam untuk menjadi baik, syaitan akan mengorak perancangan untuk menghapuskan azam kita.
Masa tu kita rasa goyah, lemah, itu tak kena, ini tak kena. Sebab itu ada yang kecundang. Mereka kekal sebagai orang yang lalai. Tetapi orang yang berpegang pada azamnya akan berkorban sedikit untuk mencari ilmu.

Hello. Nak jadi saintis tapi ilmu takde, sama la macam nak solat tapi taktau solat macam mana lepastu main taram je. Ruku' salah. Duduk antara dua sujud salah. Nak kejar kejayaan bukan senang dik!
Tengok apa yang para syahid, Dato' Sheikh Muszaphar, Dato' Nicol David lalui untuk jadi orang berjaya. Mereka menangis pada permulaan perjuangan mereka tetapi di akhir garisan kejayaan, mereka senyum dengan hasil perjuangan mereka.

Hati kita ni sentiasa berbolak-balik. Ikhlas akan datang dahulu kemudian syaitan hembuskan keinginan mendapatkan perhatian. Tapi takpe. Perbuatan yang baik tu dengan izin Allah dapat pahala so buat la.

Sentiasa buat kebaikan terutamanya bersedekah.

"Tolong konspirasi! Mana boleh!"

Konspirasi tu belakang cerita. Sepatutnya Baitulmal atau Pusat Zakat yang uruskan hal ini. Kalau kena guna khidmat Hisbah then just use it. Kalau diizinkan la, aku teringin sangat nak investigate kadar kemiskinan negara kita. Makin lama makin ramai peminta sedekah dekat masjid jamek.
Bukan nak menghina tapi aku ni kadang2 kesian. Kesian lagi time takde duit. Kene saving. Taknak la susahkan mak ayah.

Entah la.... ada suatu masa benda tu bermain di fikiran kita sampai kita tak tau nak luahkan camna.

Okay. SOlat dulu. Asaalammualaikum

Sunday, November 2, 2014

Ku Relakan Jiwa . . .

Aku....jatuh cinta
Tapi aku risau.....cinta bukan milik kita
Hati ini sentiasa digoda. 
Apabila tiba masanya kita bersama, izinkan aku menjadi wanita sehebat Ummu Sulaim, mencintaimu seperti Ummu Salamah...
Andai jodoh bukan milik kita, doakan aku terus setia pada Allah SWT. Doakan aku kuat menghadapi dugaan. 
Sukar rasanya berpura-pura apabila hati kita bertautan sebegini rupa
Alangkah beruntungnya sahabat kita terus berkasihan selepas luahan perasaan
Aku cemburu....
Tetapi aku lebih rela begini. InsyaAllah rela...
Doa abah supaya anaknya terus dilindungi oleh Allah SWT
Doa abah supaya aku dikurniakan suami soleh. InsyaAllah... InsyaAllah... InsyaAllah....

_____________________________________________________________________
Rujukan masa hadapan: