Monday, December 22, 2014

Bayangkan kamu meluahkan masalah kamu di hadapan 3000 kawan kamu dan 80% daripada mereka buat tidak dengar.
Lagi 20% ?
Menjadikan masalah kamu sebagai modal untuk sebuah keuntungan.
Dan, berani ke nak luahkan masalah pada 3000 kawan yang belum tentu sahabat kamu ?
....entahlah. Nak tutup mata sekejap dan rehat.

Sunday, December 14, 2014

You just saved a life..

The experience of being depressed, oppressed, bullied and zoned-out should never be neglect. 
It should not to forget and not to remember.
Especially, when you're a survivor. A VICTOR.

You have stories to share about someone who fought alone in society's deception. You have the power to help someone like was-you to take a path of courage. To step out and stay alive. We live once and we die once. Once we're inside the box, we could never make new chances. 

If you have a daughter/son who holding such grieves, as you were, stay with them. Don't tell them to buckle up and face their fear! Tell.them bout your survival and show them how. 
The rest is their decision. Listen and take action or listen but deaf.

One day, you will have someone who look-upon you and take a heed with your support. Before you realize.... You just saved a life.

Saturday, December 13, 2014

Time will never return. What's gone will be gone. Whom stay will stay.
Shed your tears away. As Life and Death meets on bay

Tuesday, December 9, 2014

Tanpa pendidikan, bodohkah kita ?

Education.

Pendidikan.

Sebuah sektor ekonomi yang menjana ilmiah manusia ke arah kemajuan. Sebuah ideologi yang mencetus anjakan paradigma. Sebuah gelombang ilmu yang mempersada hidup manusia.
Satu nama, penentu hidup seorang insan.

Pendidikan.

Dengan adanya pendidikan, manusia boleh mengejar mimpi, menggapai cita-cita dan meneruskan evolusi kejayaan.
Dengan adanya pendidikan, wujudlah pengetahuan tentang kehidupan lampau.
Dengan adanya pendidikan, terjadilah stigma masyarakat 'Tanpa ilmu, ke manalah kita'

'Tanpa ilmu, bodohlah kita'

Bodoh kah ?

Skop bodoh ini sangat luas.
Boleh jadi seseorang itu lebih mengetahui tentang perubatan berbanding kejuruteraan, tetapi kerana dia kurang ilmu tentang fizik, dia juga boleh jadi bodoh.
Boleh jadi seseorang itu belajar hanya untuk lulus peperiksaan. Selepas peperiksaan, selepas memperoleh keputusan cemerlang, apakah dia diiktiraf sebagai pandai ?
Bodoh juga~ jika dibandingkan dengan orang yang belajar kerana minat dan keinginan untuk meraih ilmu.

Apakah kita yakin sehelai kertas yang bercop 'Dean List' @ Senarai Dekan mampu mengubah hidup kita?

Mampu mengiktiraf kepandaian kita ?

Ya. Kerana sistem sekolah mendidik kita sebegini rupa. Hanya kerana dia pelajar cemerlang, dia pelajar senarai dekan, kita terus cop dia sebagai budak pandai.
Walhal, dia hanya pandai menjawab soalan peperiksaan.

Bagaimana dengan bakat ?
Minat ?
Eksplorasi ilmu ?



Adakah semua budak yang menghabiskan masa sebagai pelajar tahfiz tanpa kelulusan SPM atau STAM tidak mampu meneruskan hidup ?

"Buat apa belajar bahasa Arab ni ? Zaman dah berubah beb! Orang guna bahasa Inggeris sekarang. Kau nak kerja apa takde SPM ?"

Lupakah kita ini bumi Allah ? Rezeki itu milik Allah ? Ujian yang menimpa pun datang daripada Allah ?
Selagi kita berusaha, InsyaAllah, rezeki itu datang dengan pelbagai cara.

Adakah semua budak yang berhenti belajar itu bodoh ?

Ya, mereka mungkin bodoh sebab belajar separuh jalan. Tetapi, kalau mereka mempunyai perancangan masa depan yang jelas seperti Steve Jobs, Bill Gates . . . apa salahnya mereka berhenti ?
Mungkin sekarang mereka masih berjuang, mencari erti hidup dengan cara sendiri (YOLO meh~ kita hidup hanya sekali so buatlah satu kelainan dalam hidup~ kalau korang cukup yakin dengan cara korang).
Mungkin jodoh dia lebih awal daripada kita. Rezeki dia untuk beranak dulu. Rezeki dia untuk rasa separuh nikmat iman dahulu.
Rezeki kita kat tempat lain. Rezeki kita merasa jadi CEO. Rezeki kita bawak Lamborghini. Janganlah kita riya' pi cakap kat depa "Tu laaa. Suruh belajar sampai habis taknak. Berenti pastu kahwin pulak."
Sedar tak awak tu single, tak kahwin lagi ? Kawan sebaya awak dah merasa nikmat jadi ayah dan ibu. Mereka bahagia dengan keluarga mereka.
Kita ? Bahagia dengan kekayaan kita.

Aku pun tak paham apa yang aku cakap ni.

Teringat pada seorang sahabat yang banyak menyusahkan aku dulu. Tanpa aku sedari, apa yang dia lalui sebenarnya banyak mengajar aku.

Walau sesusah mana pun hidup kita, tetapi kalau kita berkehendak pada ilmu, InsyaAllah, ia akan pergi kepadamu.

Sesetengah orang takde peluang untuk merasai nikmat pendidikan. Kemiskinan, ketidaksempurnaan anggota badan, kecelaruan minda... antara faktor yang menghalang mereka daripada merasai manisnya ilmu.

Tidak kurang juga orang yang kurang keyakinan diri, sehingga merasakan dia tidak layak membaca buku perubatan, tidak layak mengambil tahu tentang perundangan. SubhanAllah.

Adik, membaca itu tonggak ilmu.
Tak bermakna adik baca buku perubatan, adik akan menjadi doktor. Anggap ia sebagai general knowledge atau ilmu asas, ilmu tambahan...
Manalah tahu ilmu yang suka-suka itu boleh digunakan untuk membantu orang :)

Sebab skop pendidikan ni luas !
Sambil berjalan pergi Sogo pun, adik akan belajar sesuatu jika adik peka pada sesuatu. Contohnya, adik akan belajar bagaimana masyarakat layan pengemis. Dan adik akan fikir adakah cara itu bagus atau buruk. Dan adik akan bertanya pada orang yang lebih arif.
Di situ, adik dah dapat satu ilmu.

Sekalipun adik-adik tidak mempunyai peluang untuk belajar, akak mohon carilah ilmu.
Ilmu semakin senang dicari dalam era globalisasi ni. Radio ada, TV ada, Internet ada, perpustakaan ada.
Cari satu hari dalam seminggu untuk kita habiskan masa di perpustakaan! Baca buku yang adik minat! Ambil pengajaran daripada buku tersebut! Tulis dalam nota! Ikat ilmu tersebut!



Adat Melayu; Ikutlah resmi padi, Makin berisi makin tunduk :)

Tuesday, November 25, 2014

New Cosplans~!!

Okay!
So people have recognised me as Madam Red. With hijab~
And I made an appearance as Mary from Ib, once. But failed. So I need some courage to put it on again. Maybe I should learn how to make-up to be like a kid~
And I made an appearance as genderbend Hijikata Toushirou but too bad, it's failed. Badly/failed!

And not to mentioned my gothic dresses~ I really suits black <3 p="">
OH! ELSA! The Queen from Arendelle! Yes!
I made a Jubah like Coronation version and~~~~~~~will wear it on first day CF XDD
Wish me luck~!
People said it looks pretty weird but I hope it is not too ugly T^T

Btw, these are my plans according to my interest and my friend's suggestion.

So we start from group cosplan~


Umehito Nekozawa from Ouran High School Host Club











Probably will saving for this~ but it seems easy to sew it so I gonna try make it myself XDD




Meiko from Vocaloid Senbonzakura


Ah yes~~~ the red one~! 
Coz I can't afford to wear the geisha dress ^^;;
Probably will ask the tailor to enhance the skirt and buy a high heels to fit it~


Megurine Luka from Vocaloid Taiyou to Tsuki no Rondo


Vocaloid 2 Taiyou To Tsuki No Rondo Luka Megurine Costume

From the moment I saw this, I fell in love with the Luka's costume!
I've been looking for a female costume but in kind like-----this! YES, LIKE THIS! I guess the costume is made from velvet and I have to make my own blade~~~~ but sokay~~~ seems hard to find a tailor to make one that exactly like this!


And----- I wanna buy Megurine Luka's kimono for fun XDDDD
Or for next Bon Odori~? Or for any Japanese event~? Sometimes I am too lazy to cosplay or putting on heavy gothic dress but I don't like appear normal during event~~~ (=3=);

Vocaloid 2 Project DIVA F Cosplay Luka Dress Costume Kimono Bathrobe

Lovely, isn't it~?

I have my own Yukata but it looks failed.... so I don't wanna wear it~ lets start saving and of course, which one should I start first~? |D

Wednesday, November 5, 2014

Bogel dalam khalayak ramai sebagai hukuman baru!

Assalammualaikum ya ukhti, ya akhi~

Uish~ dah pandai dah kite aplikasikan bahasa arab dalam blog ni XD

Okay. Hari ni last day Tasya kena siapkan jubah Elsa coronation version. Tinggal jahit manik je ni. Ya Allah... payah kemain! Malam tadi tidur lambat semata-mata nak siapkan bulatan bawah ni je.

Sambil menjahit tu, Tasya buka radio IKIM. Masa tengah asyik menjahit tu, ada la berita tentang pencuri motor dibogelkan dalam khalayak ramai. Astagfirullah...

Dua orang DJ radio ni mula berbincang tentang perkara ini. Wajarkah seorang pencuri dihukum sedemikian rupa?
Kemudian mereka berkongsi balasan tweet seorang pendengar yang menyatakan di manakah hak kita sebagai orang awam? Apakah wajar untuk kita berlembut dengan pencuri yang memecah masuk dan membunuh tuan rumah?

Ada yang kata wajar sebab kita tak boleh berlembut dengan pencuri.

Ada yang kata hudud harus dijalankan.

Hudud. Satu isu yang aku menyampah nak cakap. Maaf ye, saya belajar Syariah jadi saya sokong hudud. Saya tak suka orang yang tak tahu pasal hudud tapi berlagak macam tahu.
Kalau sekarang ni pun korang suka suki jalankan hukuman ke atas seorang pencuri tanpa berlandaskan kanun keseksaan, tak mustahil apabila wujudnya sistem hukuman syariah kelak, korang akan potong tangan pencuri sesuka hati, korang rejam penzina sesuka hati, korang sebat pesalah sesuka hati, korang jalankan qisas sesuka hati, SEMUANYA TANPA MENGIKUT SYARAK.

Kalau sekarang ni pun rakyat menghadapi masalah untuk mengikut undang-undang perlembagaan, jangan terkejut kalau perlembagaan syariah gagal dilaksanakan kerana ketidakupayaan individu untuk menjadi individu yang berdisiplin.

"Ni undang-undang kafir! Buat apa ikut barat?!"

Kalau ada sekelumit kebaikan dalam sesuatu perkara, apa salahnya kita ikut? Macam ni la. Saya belajar syariah dan undang-undang Malaysia sebab saya nak tahu apakah ada ruang untuk Syariah menjadi Undang-Undang Perlembagaan seperti zaman Khalifah. Dan apa yang dikatakan oleh Sheikh Hamza Yusuf benar-benar menyengat kebiasan akal saya.

"Apply Syariah into your family institution. If you neglect Syariah in family institution then how will you implement Syariah in society? Fix ourselves before others."

Maksudnya, laksanakan syariah dalam institusi kekeluargaan dahulu. Kalau kita abaikan Syariah dalam institusi kekeluargaan, apakah kita pasti yang kita boleh laksanakan Syariah dalam masyarakat? Perbaiki diri kita dahulu.

Sheikh juga berpesan dengan surah al-Rad ayat 11

13:11

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.

Jadi, kembali kepada topik asal kita, wajarkah pencuri terbabit dihukum sedemikian rupa? Kata DJ Radio tu, yang buat camtu bukan orang masjid @ AJK Masjid tetapi orang awam @ penduduk kampung sendiri.
Korang bangga ea buat hukuman sendiri?

Kata aku, tak wajar.
Pencuri pun ada maruah kot.... Kalau dia berdendam, mampos korang. Motor yang hendak dicuri tu satu je. Jadi pemilik motor tu je la yang teraniaya. Tiba-tiba korang buat camtu kat dia. Buat dia macam orang takde maruah. Sekarang, dia yang teraniaya!
Tahukah korang bahawa antara golongan yang dimakbulkan doanya ialah doa orang teraniaya??

Ha. Istighar la banyak-banyak.

Mohon la dia berlembut hati untuk tak balas balik perbuatan korang. Again, macam mana nak laksanakan hudud kalau macam ni rupa masyarakat??

Paling tak boleh blah bila ada yang kata pencuri memecah masuk pastu bunuh orang. Awak~ itu kes lain. That's different case...
Ni cubaan mencuri. Dah la motor tak dapat, malu pulak dapat. Gila tak adil.

Kalau curi, rompak bunuh tu, layak la juga kene lanyak. Kau nak curi, curi je la. Rompak je la. Takyah membunuh. Bangang ke? Buat jenayah banyak-banyak pulak. Elok-elok kene penjara seumur hidup, langsung kena hukuman mandatori.

Wajar tak wajar, fikir kesan pada masa hadapan.

Tuesday, November 4, 2014

Ikhlas atau riya???

Bismillah...

Hari ini Tasya hendak berkongsi tentang ikhlas.

Okay. Mesti ada antara korang yang pernah mengalami situasi begini.
Korang nampak pengemis. Dari jauh korang dah sediakan duit RM1 untuk diberikan kepada si pengemis. Masa tu takde orang lalu. Dan dan sampai sejengkal daripada pengemis tu, ada orang lalu. Kalau dia lalu sekadar lalu tak apa. Ini siap jeling kat kita lagi! Kemudian korang dalam keadaan berbelah bahagi terus berlalu pergi dari situ. Nak patah balik dah ramai pulak lalu. Nampak sangat perangai undecided untuk kebaikan pulak nanti.

Okay. Ini kisah antara ikhlas dan riya'.

Niat asalnya korang kesian dengan si pengemis tu. Demi Allah, korang nak tolong dia. Tetapi korang takut perbuatan korang tu diperhatikan. Takut jadi riya'. Bila riya', layulah bunga amalan kita....

So kat sini, ustaz dalam rancangan Jalan Orang Mukmin (JOM) menyatakan bahawa Imam al-Ghazali menyuruh kita meneruskan perbuatan yang baik.

Ustaz ambil konsep latihan basikal. Mula-mula memang rasa kekok. Naik je jatuh. Kayuh je jatuh. Lama-lama, kita akan terbiasa dengan semua dugaan tu. Lama-lama kita mampu jadi pro dalam kayuhan basikal.

Sama la jugak dengan situasi di atas...

Mula-mula riya' tu akan menyerang kita. Hello, serangan hati ni kerja syaitan. Bukankah syaitan berjanji akan menyesatkan anak Adam? Sama la macam penulis ni. Bukan nak solat dulu. Sibuk nak menaip. Takut lupa. Pui!

Hati ni memang mudah terjangkit nak nak pulak baru nak melangkah ke arah kebaikan. Apabila kita berazam untuk menjadi baik, syaitan akan mengorak perancangan untuk menghapuskan azam kita.
Masa tu kita rasa goyah, lemah, itu tak kena, ini tak kena. Sebab itu ada yang kecundang. Mereka kekal sebagai orang yang lalai. Tetapi orang yang berpegang pada azamnya akan berkorban sedikit untuk mencari ilmu.

Hello. Nak jadi saintis tapi ilmu takde, sama la macam nak solat tapi taktau solat macam mana lepastu main taram je. Ruku' salah. Duduk antara dua sujud salah. Nak kejar kejayaan bukan senang dik!
Tengok apa yang para syahid, Dato' Sheikh Muszaphar, Dato' Nicol David lalui untuk jadi orang berjaya. Mereka menangis pada permulaan perjuangan mereka tetapi di akhir garisan kejayaan, mereka senyum dengan hasil perjuangan mereka.

Hati kita ni sentiasa berbolak-balik. Ikhlas akan datang dahulu kemudian syaitan hembuskan keinginan mendapatkan perhatian. Tapi takpe. Perbuatan yang baik tu dengan izin Allah dapat pahala so buat la.

Sentiasa buat kebaikan terutamanya bersedekah.

"Tolong konspirasi! Mana boleh!"

Konspirasi tu belakang cerita. Sepatutnya Baitulmal atau Pusat Zakat yang uruskan hal ini. Kalau kena guna khidmat Hisbah then just use it. Kalau diizinkan la, aku teringin sangat nak investigate kadar kemiskinan negara kita. Makin lama makin ramai peminta sedekah dekat masjid jamek.
Bukan nak menghina tapi aku ni kadang2 kesian. Kesian lagi time takde duit. Kene saving. Taknak la susahkan mak ayah.

Entah la.... ada suatu masa benda tu bermain di fikiran kita sampai kita tak tau nak luahkan camna.

Okay. SOlat dulu. Asaalammualaikum

Sunday, November 2, 2014

Ku Relakan Jiwa . . .

Aku....jatuh cinta
Tapi aku risau.....cinta bukan milik kita
Hati ini sentiasa digoda. 
Apabila tiba masanya kita bersama, izinkan aku menjadi wanita sehebat Ummu Sulaim, mencintaimu seperti Ummu Salamah...
Andai jodoh bukan milik kita, doakan aku terus setia pada Allah SWT. Doakan aku kuat menghadapi dugaan. 
Sukar rasanya berpura-pura apabila hati kita bertautan sebegini rupa
Alangkah beruntungnya sahabat kita terus berkasihan selepas luahan perasaan
Aku cemburu....
Tetapi aku lebih rela begini. InsyaAllah rela...
Doa abah supaya anaknya terus dilindungi oleh Allah SWT
Doa abah supaya aku dikurniakan suami soleh. InsyaAllah... InsyaAllah... InsyaAllah....

_____________________________________________________________________
Rujukan masa hadapan:

Sunday, October 26, 2014

地に燃えるリコリス~~~Lycoris that Blazes on Ground (OMGMDMRED!!!!)



I was scrolling through tumblr and look what I found!


うそ!! You gotta be kidding!!
I don't like cheapskates ya know so don't make fun of me!! 

*le announcement*

*le showtime*

.............................

..........!!!

*le expression*

Then, I started searching for the title which is 地に燃えるリコリス (Jin-ni Moeru Rikorisu) or literally means Lycoris that Blazes on Ground.

So, you guys get the idea? You know what is Lycoris? The other name is Spider Lily. 
WHO ELSE IN KUROSHITSUJI THAT BEEN MENTIONED AS FLAMING AS RED SPIDER LILY???
IT'S ANGELINA DURLESS OR MADAM RED!!

きゃああああああああああああああああ うれし〜〜〜〜〜!!
ずっと待ってたんだ。これ は わたしちゃんす!

Look look look what I found~!

*AKAI COUPLE AHHHHHHHMELTINGGGGGGGG*


For more pictures and information, you guys can visit this website. Sorry but it is in Japanese. And I'm not a pro in language so I can't translate for you guys >.<;;
I used to have a close friend to help me translating and teach me but the past is in the past XD

I've been checking in Youtube with this keyword [地に燃えるリコリス] and only found 3 videos so far~~~looks nice but seems boring.... hopefully it's not >.<;

I WANNA SEE MADAM RED IN ACTION!!! That's all I want~ as a madam cosplayer :>





 

I can't to open my FB again and spread this happiness!!!!

Okay, good night~!



Saturday, October 25, 2014

"Akak, boleh ke sentuh anjing ?"



Bismillah..

"Akak, sebenarnya kita boleh pegang anjing ke tak?"

"Anjing ni haram kalau basah je. Kalau nak pegang takpe an?"

"Akak, apa pendapat kau tentang event ni?"

"Akak rasa patut ke buat event camni walaupun objektif dia ternyata membangun?"

Aku blur sekejap.
Aku baru je tutup FB dan makan 2 bulan juga tak scrolling FB. Kalau tak, mesti ada je isu yang dibahaskan dan takdelah aku krik krik sangat.
Maklum la... deadline assignments bertindih-bertindan. Sangat tak bagus kalau aku gunakan masa terluang untuk scroll FB.

Lepas di-explain oleh budak2 ni, barulah aku faham. Ada event 'I Want to Touch the Dog'. Wow.
Motifnya? Untuk menghilangkan stigma umat Islam terhadap anjing dan menghilangkan rasa takut terhadap anjing.
Okay. Ni hujah akak. Korang setuju, korang tak setuju, aku dah sampaikan hujah ni secara lisan sebelum aku post kat blog.

Pegang anjing ni boleh. Dibenarkan. Hukumnya kita tengok nanti dalam pandangan mazhab.
Nak pegang, peganglah. Tetapi dengan syarat. Dengan sebab.
Pegang apabila perlu sahaja.
Seperti ketika diserang, ketika bekerja (untuk peladang yang menggunakan khidmat anjing jagaan), memburu dan ketika berperang. Apa-apa situasi darurat membenarkan kita memegang anjing.

Objektif program ni memang bagus. Memang tak dinafikan. Tapi caranya salah.
Macam kita belajar buat donat. Dah uli, dah ikut sukatan tapi kalau caranya salah, hasilnya pun salah juga.
Memanglah kita boleh pegang anjing bagai tapi bersyarat. Selain daripada anjing tu dalam keadaan kering, pastikan juga situasi kita bersifat darurat.
Ni tak. Anjing tu duduk diam dengan puppy eyes dan kita pun bagus je usap, belai, garu perut dia bagai. Niat?
Nak hilangkan rasa takut? Nak hilangkan stigma?

Kalau buat suka-suka, haram jadinya.
Awak bukan veterinar. Niat veterinar mengusap dan membelai anjing sebab dia nak merawat. Sebelum merawat kena la pastikan psikologi binatang dalam keadaan stabil.
_________________________________________________________________________

Sekarang kita tengok kata ulama 4 mazhab utama.

Mengikut pandangan Mazhab Shafie, binatang anjing adalah termasuk
dalam kategori najis mughallazah (najis berat). Kalau terkena air liur dan najisnya perlu disamak dengan air mutlak 7 kali dan sekali dengan air bercampur tanah. Menyentuh atau memegang anjing tidaklah berdosa atau menyalahi hukum Islam.

Berkaitan hukum memelihara anjing mengikut pandangan Mazhab Shafie
adalah seperti berikut :

a) Diharuskan memelihara anjing untuk tujuan berburu, memelihara
keselamatan rumah daripada dimasuki oleh pencuri, menjaga tanaman,
rumah, harta benda dan sebagainya.

b) Tidak dibolehkan memelihara anjing untuk tujuan hobi (pet) atau
dijadikan sebagai binatang hiasan di rumah. Berdasarkan syarah Imam
Nawawi dalam Kitab Majd al-Musyarah wa Muhadzah, juz 9, halaman 9
menjelaskan bahawa tidak boleh memelihara anjing kecuali untuk
berburu binatang, menjaga binatang ternakan, menjaga tanaman dan
menjaga keamanan rumah.

Jika dirujuk kepada pandangan Prof Yusuf al-Qaradhawi (Kitab al-Halal wal al-Haram fil Islam) beliau mengatakan hukum memelihara anjing sebagai binatang kesukaan adalah haram. Hal ini berdasarkan hadith Rasulullah SAW yang bermaksud dari Abi Sufian bin Abu Zuhair, bahawa Nabi SAW bersabda antara lain maksudnya:

Barangsiapa yang memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternakan, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirot.

Erti qirot hanya Allah sahaja yang mengetahui kurangnya. Hadith ini disepakati oleh Bukhari dan Muslim.

Mazhab Hanafi membenarkan pengikutnya membela anjing. (Maaf, saya tak jumpa hujah terbaik untuk perkara ini.)

Mazhab Hambali (maaf, saya tak jumpa hujah ni...)

Mazhab Maliki menyatakan bahawa sesungguhnya dicuci tempat yang dijilat anjing adalah masalah yang bersifat ibadah (ta'abbudi), yang hikmahnya hanya Allah yang tahu. Imam Malik berhujah bahawa Allah SWT membolehkan makan dari hasil buruan anjing tanpa memerintahkan kita untuk mencucinya. Hal ini kerana Imam Malik berpendapat bahawa semua yang hidup adalah suci. Zat hidupan adalah suci. Sebagaimana yang Allah SWT firmankan


Mereka menanyakan kepadamu: "Apakah yang dihalalkan bagi mereka?". Katakanlah: "Dihalalkan bagimu yang baik-baik dan (buruan yang ditangkap) oleh binatang buas yang telah kamu ajar dengan melatih nya untuk berburu; kamu mengajarnya menurut apa yang telah diajarkan Allah kepadamu. Maka makanlah dari apa yang ditangkapnya untukmu, dan sebutlah nama Allah atas binatang buas itu (waktu melepaskannya). Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat cepat hisab-Nya.

Harus diingatkan bahawa saya bukan pelajar fiqh. Saya bukan pelajar pondok, al-Azhar atau sebagainya. Saya bergaul dengan orang-orang yang berfikir dan para pengkaji. Saya memiliki basic Syariah dan Malaysian Law, tu sahaja.
Segala kekhilafan amat dikesali.
_________________________________________________________________________

Dan harus diingatkan bahawa Malaysia memegang Mazhab Syafie. Jadi, hukum memegang anjing secara suka-suka ialah HARAM.

'Mazhab Hanafi takpe je!'

Satu lagi, isu mazhab. Saya dah bentangkan isu ni dalam presentation kelas baru2 ni tapi sebab mereka budak2, level ignorance sangat tinggi jadi saya tak huraikan secara mendalam. *ceh, mendalam sangat*

Pertama sekali korang kene tahu mazhab ni maksudnya fahaman sebuah kumpulan. Apa yang Imam Syafi'e faham, apa yang Imam Hambali faham, apa yang Imam Hanafi faham dan apa yang Imam Maliki faham-------- kefahaman orang berbeza. Mereka ni ulama. Mereka mengkaji dan mengaji. Jadi kita jangan persoalkan kredibiliti mereka. Kenapa fahaman mereka berbeza? Simple. Kerana guru mereka berbeza. Dan keadaan berbeza.

Ada murid yang datang kelas dalam keadaan bersedia. Nota dan pensel di tangan. Soalan tersedia untuk ditanya kepada guru. Siap ulangkaji sebelum masuk kelas. Ada murid yang biasa-biasa dan murid macam kita. Murid cam kita ni ala-ala mangkuk sikit la tapi still masuk kelas so congratz~

Cakap pasal mazhab ni memang tak habis. Rasanya aku selalu juga berbual tentang mazhab dengan kawan2 sealiran dan memang topik ni tak pernah habis! Ada je isu baru dan ada je yang tarik muka.

So I put all of this into one word la. Nak campur mazhab memang tak boleh. Kalau korang belajar fiqh, memang akan bercanggah hadis ni dan hadis tu, sebab tu kefahaman dan ikutan orang berbeza. 
Serupa macam korang nak campurkan adat Melayu dan Punjabi. Okay, campurlah. Tapi caranya dah berbeza kan?
Masa tu la si Melayu kata macam ni. Si Punjabi kata macam ni. Pastu dua-dua tarik muka. Sebab masing-masing nak pertahankan cara asli. Ha comel.

'Chinese-Malay boleh je campur'
Eh campur je la. Sapa kata tak boleh? Aku kata caranya berbeza. Bila cara berbeza, agak-agak kita faham lagi ke konsep asalnya? Mesti la kita akan jadi cam 'Eh, mana ada orang makan gulai dengan chopstick. Tak rasa la kuah gulainya.' Faham tak?
Percampuran budaya la.
Sesetengah orang mana nak campur budaya. Macam tu la jugak mazhab. 

Sebab kedua, imam-imam ni semua berasal dari tempat berlainan. Imam Syafie di Gaza, yang  lainnya di Iraq dan sebagainya so, adat dan budaya berbeza. Kefahaman pun berbeza. Cara penerimaan pun berbeza.
Sebab tu cara mazhab ada sedikit berbeza. Mintak2 la korang faham apa yang aku terangkan. Aku baca gak kitab2 fiqh tapi bukan secara rasmi. Kalau syariah ye, aku belajar dengan guru.
_________________________________________________________________________

Okay, topik asal kita pasal event Saya Nak Sentuh Anjing tu kan?
Rasanya rhetorical questions tu la yang kerap aku dengar kebelakangan ni. Malas pulak aku nak terangkan pasal samak sebab majoriti tahu pasal anjing, babi, samak.... common case.

'So event ni capai ke objektif?'

Capai la. Kan penganjur kata dapat sambutan hebat. Berjaya semua. So tercapai la objektif.

Sorry, tu sarcasm. Aku nak cakap satu je la... Niat tak menghalalkan cara.
Yes, objektif dia bagus. Serius bagus. Aku pun takut anjing gak tapi kalau anjing sergah aku, aku ready je nak tampar balik. 

Oh satu lagi, pernah dengan kisah seorang pelacur yang masuk syurga sebab bagi anjing minum?
Itu niat. Niat dia nak tolong anjing yang kehausan. Walaupun dia pelacur tetapi perbuatan yang disertai dengan niat tanpa sekelumit riya, InsyaAllah, dengan izin Allah, dia akan perolehi kebaikan daripada perbuatannya.

Pernah dengar kisah perempuan yang kuat beribadah tetapi masuk neraka sebab mendera binatang?
Kalau hati kita ada rasa benci, amal kita bercanggah dengan iman kita, hati-hati la. Something wrong with our ibadah. Check balik mana yang salah. Tuntut ilmu sebelum amalkan. Amalkan ilmu yang dituntut. Hina mana pun makhluk Allah tu, dia makhluk Allah. Kau dan dia akan sama-sama diadili di akhirat kelak. 
_________________________________________________________________________________

Actually, in my opinion la~ event I Want to Touch the Dog ni serupa macam I Want to Touch the Boy.

*yes yes yes yes yes yes my love!!*

Ehem! Betul la. Aku tak bohong.
Pastu buat je la objektif 'Untuk hilangkan stigma muslimah terhadap muslimin dan hilangkan ketakutan mereka terhadap lelaki'
HAHA! Jap lagi aku kene tangkap di bawah akta Hasutan XDDD

Dahlah, makin merapu pulak. Maafkan salah dan silap dalam hujah kita. Pasal event I Want to Touch the Boy tu takyah kecoh sangat. Semua orang buat secara trang-tang-tang.
Buat lah event yang berfaedah sikit... Kita kekurangan pemangkin masjid... Imam Muda ramai tapi ramai malas. What to do~?
Memula Touch the Dog. Lepas ni Taste the Wine.
Wow. Ini awesome.

Okay. Maafkan saya atas salah dan silap dalam hujah. Saya terima kritikan yang membina. Bukan kutukan yang membina amarah. Assalammualaikum.


  • http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HimpunanRisalah-3/Tajuk%209.htm
  • http://www.jais.gov.my/sites/default/files/artikel_asas/rnd/2013/April/MaklumbalaspegangAnjing.pdf
  • http://tahfizalfalah.files.wordpress.com/2011/11/halal-wal-haram-al-qaradhawi1.pdf

Thursday, October 23, 2014

Diam-Diam :P




Maka, cintailah dalam hening,


Agar jika memang bukan dia yang ditakdirkan untukmu,


Maka cukuplah Allah dan kau yang tahu segala rasamu,


Agar kesucianmu tetap terjaga,


Agar keanggunanmu tetap terbias





Ingatkan ku untuk berhenti meluahkan rasa di mukabuku, mahupun blog, mahupun Gepelas. 
Kerana aku bimbang dibayangi dosa silam. Sejarahku diungkit berulang-ulang. Hilanglah yang terpendam.

Mulai sekarang, bersama-samalah kita belajar bercinta dengan Allah :)

Kita suka seseorang, kita tanya Allah apakah pemuda ini bagus... adakah dia baik untuk kita. Kalau baik, dekatkanlah dengan sebuah ikatan. Kalau jahat, jauhkanlah dengan sebuah gantian yang lebih baik.

Sesungguhnya kita hanya mengenali seorang pacar.
Dalam usaha untuk memiliki seseorang atau menawan hati seseorang, mustahil kita menjadi diri kita sendiri. Masa tu kita sibuk menjadi yang terbaik.
Jadi jangan hairanlah kalau sebulan perkahwinan dan anda mula nampak belang suami, gedik isteri.... yang tidak terpamer semasa episod pengenalan...
Tapi tak bermakna anda buat silap. Dalam proses perkenalan, mesti ada yang terbabas dan mesti ada jalan pulang. Sama ada kembali kepada Allah atau teruskanlah hidup dengan cara jahiliyyah.

Aku terlupa suatu perkara.
Dalam jihad aku untuk mencapai cita-cita, aku harus meninggalkan keluarga dan ibubapa juga harus meninggalkan anak-anak mereka. Jadi, aku sentiasa sematkan doa ini untuk mama dan abah.

Alhamdulillahi rabbil-'alamin was salatu was salamu 'ala ashrifil anbiya wal-mursalin nabiyina Muhammad wa 'ala alihi wa sahbihi ajma'in
Ya Allah... ampunilah dosa kedua ibubapaku, Ya Allah...
Panjangkanlah umur ibubapaku, Ya Allah
Murahkanlah rezeki ibubapaku, Ya Allah
Berikanlah kesejahteraan hidup dan kesenangan hidup di dunia dan di akhirat kepada ibubapaku, Ya Allah...
Allahumma maghfirli waliwali dai'a kama rabbayani saghira


Ya Allah.. Lindungilah aku dan keluargaku dari sebarang bala dan malapetaka
Lindungilah aku dan keluargaku daripada fitnah manusia, fitnah dunia dan fitnah Dajjal..
Rabbana la tuzikkulu bana ba' dais hadaitana wa hablana milladunkarrahmah, innaka'antal wahhab...
Rabbana zalamna anfussana wa illamtaghfirlana wa tarhamna lanaku nannaminal khasirin..



Doa ni kita buat khas untuk keluarga kita dan Alhamdulillah, abah dan mama dikurniakan 4 orang bidadari yang bakal menggoncang dunia, InsyaAllah...
Dari dulu lagi aku dah harapkan Allah untuk jaga keluargaku. Aku redha sekiranya kehilangan mereka. Aku terpaksa relakan kalau sudah tibanya masa perpisahan.
Tetapi entah kenapa, sukar untuk aku terima jika rindu ini tidak berikat.
Tetapi Allah itu sebaik-baik Perancang....
Menangislah semahu-mahunya, serahkan hati pada Yang Esa, InsyaAllah, dengan izin Allah, Allah akan jaga kita sebaik-baiknya.

Selagi diri ini mampu menjaga diri sendiri. 
Selagi ada rasa fasik dan munafik, jagalah diri sendiri dulu sebelum jaga anak teruna orang lain~

Salam Jumaat~
Jangan lupa baca doa akhir tahun petang ni! Salam Maal Hijrah~ Salam Ba'da Muharram~


Wednesday, October 22, 2014

Pisang & Hati

Pisang dan Hati


June 18, 2009


Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam. 

Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.
Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

“Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?” tanya Cikgu Mayam. 

Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu” beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci.

Moralnya, jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati.. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.
https://wasundwarum.wordpress.com/2009/06/18/

Saturday, October 18, 2014

Bayangkan . . . jika Allah bolak-balikkan hati dia, Allah jadikan dia sebagai ujian . . . terputuslah impian di tengah jalan. . .  apa agaknya yang aku lakukan ?

Sedih? Ya.
Siapa tak sedih kehilangan orang yang kita kasihi? Orang yang kita hargai? Orang yang dalam diam rupanya memiliki semangat yang luarbiasa? Subhanallah . . . aku akui aku bangga menjadi pilihan hatinya tetapi ekonomi dan tanggungjawab lebih diutamakan sebelum melangkah ke fasa seterusnya.

Kecewa? Ya.
Kenapa Allah kenalkan aku dan dia? Kenapa diikat hati kami begini andai kami tidak mungkin bersama??

Telah dinyatakan dalam Surah Al-Baqarah ayat 216

2:216

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.


Nasihat berguna daripada sahabat. Terima kasih, Bie :)

So, bayangkan andai paluan cinta ini bertepuk sebelah tangan . . .

Kalau selama ini kami bersandar pada ketentuan Ilahi, menyampaikan rindu melalui Ilahi dan menjaga hubungan dengan cara Islam; apakah mustahil untuk kami kecewa sehingga merosakkan jiwa ?

Mungkin. Kalau aku terlupa bahawa Allah itu sebaik-baik perancang.

Mungkin dia lelaki yang baik tetapi boleh jadi di masa hadapan, keadaan boleh berubah. Apakah Nabi Khidir sengaja membunuh anak kecil yang sedang bermain tanpa mengetahui sebabnya? Kerana dia mengetahui latar belakang anak tersebut dan ibubapanya. Sesungguhnya Khidir itu seorang Nabi, utusan Allah SWT maka dia hanya menjalankan tugasan wahyu. Dan Allah itu Maha Mengetahui.

Dan aku juga bukanlah perempuan yang baik. 
Hanya diri ini yang tahu dosa-dosa yang dilakukan, dilupakan dan dikesalkan. Dan orang masih memuji diri ini... MasyaAllah... Lindungilah aibku... Aku sudah bertaubat dan perlahan-lahan menjadi perempuan yang solehah.

Dalam Surah an-Nur dan an-Nisa banyak menceritakan tentang hak-hak wanita dan akhlak laksana rembulan. Lelaki baik untuk perempuan baik. Lelaki jahat untuk perempuan jahat. Semua orang sedia maklum tentang ayat tu.

Ada benanrnya . . . Allah tahu apa yang kita tak tahu. Allah itu sebaik-baik perancang dan kesedaran itu milik si pemikir.

Selamat malam.